כסף ואושר, אושר בלי
כסף, משיכה מינית, חשק מינית, סקס, תאוות
ממון, ליקוטי מוהרן חא כג, שמירת הברית, אמונה באלוהים, עבודת אלילים, עבודה זרה, ביטחון באלוהים, רצון
לכסף, לעשות
כסף מהי עבודת אלילים לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר את המושג עבודת אלילים באופן פנימי ועמוק יותר מן ההגדרה המסורתית. לדבריו, ... הוא מתאר אנשים שמאמינים שפסל יכול להביא להם גשם או
עושר. אך ההסבר העמוק יותר הוא שכל מצב בו האדם הופך דבר כלשהו בחייו למחויב ומעניק לו כוח עצמאי, הוא בעצם סוג של עבודת אלילים. לדוגמה, כאשר אדם נותן חשיבות רבה מדי
לכסף, ורואה בו את האמצעי היחיד להשגת
אושר, הוא עובד אלילים של
הכסף. כלומר, עבודת אלילים היא לא רק פולחן של פסלים או אלים זרים, אלא כל תלות נפשית או פסיכולוגית שמעניקה כוח לאובייקט חיצוני. מדוע
הכסף מהווה דוגמה מרכזית לעבודת אלילים? אליעד משתמש
בכסף כדוגמה מרכזית כי
כסף בעצמו אינו מעניק תועלת ישירה אלא רק משמש כאמצעי להשגת דברים אחרים. הוא מדגיש שהרצון העז של אנשים
לכסף נובע מאמונה מוטעית
שאושר או סיפוק יגיעו בהכרח בעקבות
הכסף. לכן, לפי אליעד, אדם שרוצה אפילו מעט
כסף ומרגיש תלוי בו, נחשב כמי שנפל לתאוות
ממון ולעבודת אלילים. כלומר, הבעיה אינה ברצון עצמו אלא באמונה העמוקה
שהכסף הוא תנאי הכרחי
לאושר או להרגשה טובה. מהו הקשר בין אמונה לבין עבודת אלילים? אליעד מסביר שאמונה ועבודת אלילים הן מושגים קשורים זה בזה. האמונה ... שהוא רוצה אינם באמת מחויבים, כלומר, הם אינם הכרחיים
לאושר אמיתי. מצד שני, אמונת שקר ועבודת אלילים מתרחשות כאשר האדם הופך דבר מסוים, כמו
כסף או אמצעי אחר, למחויב ומאמין בו באופן עיוור. הוא מדגים זאת עם מנהגים דתיים כמו נטילת לולב, שמקבלת משמעות כשמייחסים לה כוח מחויב, או לחילופין הרצון
לכסף שמקבל משמעות מחויבת כאילו הוא הגורם
לאושר . מה המשמעות הפנימית של תפילה לפי אליעד? אליעד טוען שתפילה אינה פנייה ממשית לגורם חיצוני, אלא דרך של האדם לסדר את מחשבותיו ... מאלוהים שיספק את הצורך. מדוע אליעד קושר בין תאוות
ממון לתאווה מינית? אליעד כהן מצטט את רבי נחמן מברסלב, הקושר בין תאוות
ממון לתאווה מינית וטוען שהן פועלות באופן דומה בנפש האדם. שתיהן מבוססות על תפיסה מוטעית שהסיפוק נמצא בדברים חיצוניים, כמו
כסף או יחסים מיניים. אליעד מדגיש שכדי להשתחרר מתאוות
הכסף, אדם צריך להשתחרר גם מתאוות אחרות, כמו התאווה המינית. ההיגיון הוא שאם אדם מצליח לחוות
אושר וסיפוק שאינם תלויים בדברים חיצוניים, הוא לא יהיה תלוי יותר
בכסף או בכל דבר חיצוני אחר. הוא מתאר את התהליך כהעלאת האהבה לשורשה, כלומר, חוויית הטוב הפנימית בלי תלות בצורות החיצוניות. איך ...