אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 3אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, ... אם יש סיבה, למה האדם מאושר מחיסרון אחד יותר מאשר מחיסרון אחר, הרי שזה אושר עם תנאים, שהוא לא אושר מוחלט. ואם האושר הוא מוחלט, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, הוא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אושר מוחלט, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ומאושר באופן מוחלט, לפחות טיפה ... להיות מאושר באופן מוחלט, אפילו לא מטיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אושר מוחלט, לפי כמה שהוא לא מאושר מהרע. ואם האדם הגיע למצב של אושר מוחלט, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אושר מוחלט, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ... המוחלט, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אושר מוחלט, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אושר יחסי. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם ... בלב שלם להגיע למצב של רק אושר. כי אם זה היה קורה, אז האדם היה מחפש באופן ישיר, רק אושר מוחלט, ולא היה מחפש גם אושר יחסי. ואעפכ, הרצון לאושר מוחלט, מחזק את הרצון לאושר יחסי. והדבר נכון, גם להפך. שבלי שיהיה לאדם רצון למצוא אושר יחסי, בלי זה האדם גם לא ירצה למצוא אושר מוחלט. והרצון של האדם למצוא אושר יחסי, הוא זה שמניע את האדם לרצות למצוא אושר מוחלט. כי אם האדם לא יחפש בכלל אושר יחסי, הרי שזה אומר, שהאדם מוכן בלב שלם, לקבל את זה שהוא לא רק מאושר. ואז ממילא, אין גם חיפוש אחרי אושר מוחלט. ובפשיטות העניין הוא, שיש אושר יחסי ויש אושר מוחלט. והאושר היחסי, הוא מוביל אל האושר המוחלט. כי אושר מוחלט, הוא כשיש רק אושר. והחיפוש אחרי אושר יחסי, מגדיל את כמות האושר היחסי, עד כדי אושר מוחלט. והשאיפה לאושר מוחלט ולמצב של רק אושר, הוא זה שמניע את הרצון להגדיל כל הזמן את האושר היחסי, כדי להתקרב אל האושר ... עצמו את הרצון להיות במצב של רק אושר, ואז ממילא הוא מגדיל את הרצון שלו להיות במצב של רק אושר מוחלט. והחיפוש אחרי אושר יחסי, מחזק את הרצון להשיג רק אושר. כי הוא מחזק אצל האדם את המחשבה, שהוא לא ... אושר, כך הוא גורם לעצמו להיות בדיכאון ובעצבות ממצב של דיכאון ועצבות. ואז ממילא, הוא רוצה להגיע למצב של אושר מוחלט, שבו, יש רק אושר, בלי שום דיכאון ועצבות כלל. אבל, יש גם את הצד השני של המטבע. שממנו ניתן ... יחסי, כך ממילא הוא מתרחק יותר מהאושר המוחלט, שבו אין שום סיבות או תנאים כלשהם. וככל שהאדם, רוצה יותר אושר מוחלט, כך פחות הוא מחפש אושר יחסי. וככל שהאדם נמצא יותר, במצב של אושר מוחלט, כך פחות הוא מחפש אושר כלשהו. ולכן, אושר מוחלט ואושר יחסי, הם גם: סוגי אושר מנוגדים וגם סוגי אושר משלימים זה את זה. והחיפוש אחרי אושר אחד, מרחיק ... ויש כאן 4 נקודות מבט מנוגדות ומשלימות אחת את השנייה: 1 - לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי מחפש אושר מוחלט. 2 - מצליח למצוא אושר יחסי, כי לא מחפש אושר מוחלט. 3 - לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי לא מחפש אושר מוחלט. 4 - מצליח למצוא אושר יחסי, כי מחפש אושר מוחלט. ונקודת מבט ראשונה היא, שהאדם לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי הוא מחפש אושר מוחלט. דהיינו, הרצון של האדם למצוא דבר מושלם ואושר מושלם בלי שום חסרונות, הוא זה שמונע מהאדם להיות מאושר מדבר ... בתת המודע שלו, שיש בדבר הזה גם חסרונות. וממילא יש את נקודת המבט השנייה, והיא, שאדרבה, מי שלא מחפש אושר מוחלט, הוא זה שיכול למצוא אושר יחסי. כי אם האדם מחפש את המוחלט, הוא לא יכול למצוא לעולם אושר יחסי, כלפי דבר מוגדר כלשהו. ואדרבה, זה שהאדם לא מחפש אושר מוחלט, זה מוביל לכך, שהוא כן יכול להיות מאושר באופן יחסי, מדבר כזה או אחר. או במילים אחרות, זה שהאדם ... ובעצבות, זה מה שמאפשר לו להיות מאושר. כי אם האדם לא יהיה מוכן להיות בדיכאון ובעצבות בכלל, הוא יחפש אושר מוחלט, ולא יוכל למצוא אושר יחסי, אלא רק אושר מוחלט. ודווקא המוכנות של האדם להיות גם בתחושה של דיכאון ועצבות, ולא רק להיות מאושר בלב שלם, זה מה שמאפשר ... ויש כמובן, עוד 2 נקודות מבט הפוכות ומנוגדות. שהאחת היא, שהאדם לא מוצא אושר יחסי, בגלל שהוא לא מחפש אושר מוחלט. וזה שהאדם מוכן לקבל את זה שהוא לא נמצא במצב של רק אושר, זה מה שגורם לכך שהוא לא מספיק יחפש ולא ימצא אושר יחסי. כי אם האדם היה מתעקש יותר למצוא אושר מוחלט, ואם האדם לא היה מוכן להרגיש גם רע, אז האדם היה מוצא אושר יחסי הרבה יותר מהר. ונכון, שאם האדם היה רוצה להשיג רק אושר מוחלט, גם אז הוא לא היה משיג אושר יחסי כנל. אבל כאשר האדם מאוד רוצה להשיג אושר מוחלט, והוא לא רוצה את זה בלב שלם, אז זה מספיק חזק כדי לגרום לו להשיג אושר יחסי. דהיינו, הרצון ... כמה שיותר אושר, עד כדי רצון להיות במצב של רק אושר, דוחף את האדם למצוא אושר יחסי, עד כדי אושר מוחלט. וזה אומר, שהרצון לאושר מוחלט, הוא זה שמאפשר לאדם למצוא אושר יחסי יותר בקלות. כי האדם, יותר רוצה למצוא אושר. והרצון של האדם למצוא אושר מוחלט, מחזק אצלו את הרצון למצוא כמה שיותר אושר. עד שהוא מוצא, לפחות אושר יחסי. ובסיכומו של דבר, המסר הוא, שיש שני סוגים של אושר. אושר יחסי ואושר מוחלט. בהקבלה ל: נפרדות = אושר יחסי / אחדות = אושר מוחלט. וסוגי האושר האלו, הם גם סוגי אושר משלימים וגם סוגי אושר מנוגדים. והכל בסופו של דבר, יוצר את משחק ...