...
דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה ... רק מאושר, רק אושר - חלק 2 כי לחפש אושר מוחלט, פירושו, להפסיק לחפש אושר יחסי. כי אושר מוחלט פירושו, רק להיות מאושר, ולהיות במצב של רק אושר, שאין בו שום
דיכאון ועצבות כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שמי שחושב למצוא ... האדם גם מרגיש טוב וגם מרגיש רע ברמה כלשהי. וזה בעצם אומר, שתמיד יש לאדם אושר יחסי ברמה כלשהי. כי כפי שאמרנו, אושר יחסי, הוא מצב, שבו יש גם אושר וגם
דיכאון ועצבות. אלא, שבאופן יחסי, האדם יותר מאושר מאשר עצוב. שאז, האדם אומר שהוא מאושר מהדבר, והוא מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האושר שלו, יותר מאשר לרגשות
הדיכאון ועצבות שלו כלפי הדבר. ובאושר מוחלט, יש רק אושר בלי שום
דיכאון ועצבות כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אושר ... בעצם גרמנו לו להיות מאושר באופן מוחלט, מחוסר האושר המוחלט. ז"א, האדם מחפש אושר מוחלט, כדי להגיע למצב של רק אושר. וזה נובע, מכך שהאדם לא מוכן להרגיש גם
דיכאון ועצבות. ובפועל, לא משנה כמה אושר יש לאדם, הוא תמיד רוצה עוד ועוד אושר ללא גבולות כלשהם. והרעיון הוא, שהחיפוש אחרי אושר, נובע, מכך שהאדם לא מוכן להרגיש
דיכאון ועצבות. כי אם האדם בלב שלם, היה מוכן להרגיש גם
דיכאון ועצבות, הרי שממילא הוא לא היה מחפש אושר. והאדם מחפש להיות מאושר, רק בגלל ... לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא אושר מוחלט, הרי שזה היה אומר, שהאדם לא באמת רוצה למצוא רק אושר, אלא האדם מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות ולהיות במצב של
דיכאון ועצבות. ואם האדם באמת היה מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות ולא רק להיות מאושר, ... באושר המוחלט. ונחדד: מי שבאופן מוחלט, לא מחפש אושר מוחלט, הרי שזה אומר: שבאופן מוחלט, אין לו רצון להרגיש רק אושר. אלא הוא באופן מוחלט, מוכן להרגיש גם
דיכאון ועצבות וכעס. כי אם האדם לא מוכן בלב שלם להרגיש גם
דיכאון ועצבות, הרי שהוא תמיד יחפש להגיע למצב, שבו, הוא ירגיש רק אושר. ואם אין שום רצון להרגיש רק אושר, הרי שבלב שלם האדם חווה, שהוא מרוצה גם מלהרגיש
דיכאון ועצבות. ואז במצב כזה, האדם כבר לא יחפש שום אושר, כי הוא בלב שלם רוצה גם את
הדיכאון ועצבות. אבל, מאחר שהאדם לא מוכן להרגיש רע, ומאחר שהאדם גם לא מוכן בלב שלם ... מאושר אושר יחסי. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא מאושר בלב שלם. ושוב פעם נחדד: רצון לאושר מוחלט = רצון להיות במצב של: רק אושר, ולא במצב של: גם אושר וגם
דיכאון ועצבות. וממילא, חוסר מוחלט של רצון להשיג אושר מוחלט, פירושו, חוסר רצון מוחלט, להיות במצב של רק אושר. דהיינו, שביעות רצון מוחלטת, מתחושה של רע ושל
דיכאון ועצבות. וכאשר יש שביעות רצון מוחלטת מתחושה של חוסר אושר, אז ממילא תמיד יש אושר מוחלט, ואז אין חיפוש אושר כלשהו. וחיפוש אושר, פירושו, שהאדם לא חווה אושר ממצב של
דיכאון ועצבות. כי אם האדם מאושר גם
מדיכאון ועצבות בלב שלם, אז למה שהוא יחפש אושר?! וחיפוש אושר נובע, רק משום שהאדם לא מאושר בלב שלם
מדיכאון ועצבות. שזה אומר, שהוא בתוך תוכו, רוצה להגיע למצב של רק אושר. שבו, אין שום
דיכאון ועצבות כלל. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אושר מוחלט, שמבטא את חוסר המוכנות של האדם לקבל גם
דיכאון ועצבות, הוא ממילא מוביל, לכך שהאדם יחפש אושר וכמה שיותר אושר. ועוד נחדד, שלכאורה אפשר לומר, שהאדם כן מוכן להרגיש
דיכאון ועצבות, ולא בהכרח רוצה להרגיש רק אושר. אבל, בו זמנית, האדם רוצה להרגיש יותר אושר מאשר
דיכאון ועצבות, ולכן הוא מחפש אושר יחסי, וכמה שיותר אושר. דהיינו, אולי אפשר לומר, ... ולהיות מאושר מהרע בלב שלם בלי שום תנאים, פירושו, להיות מאושר מהרע בלב שלם, בלי להציב תנאים על הכמות של הרע. דהיינו, אם האדם מאושר באמת באופן מוחלט גם
מדיכאון ועצבות וגם מהרע, הרי שהוא אמור להיות מאושר
מהדיכאון ועצבות ומהרע, גם אם הוא מרגיש שהם יותר מהטוב. כי אם האדם באמת מקבל ומכיל בלב ... אם האדם מקבל בלב שלם, חיסרון אחד, אפילו של דבר אחד כלשהו בעולם. אז, בלב שלם ממש, פירושו, שאין לאדם אפילו לא את האפשרות להכיל בתוכו מחשבה של כעס ושל
דיכאון ועצבות כלפי הדבר. שאין לאדם, אפילו לא אפשרות מחשבתית, להיות בדיכאון ובעצבות ...