מסופר ככה, רבי נחמן אנשים היו באים אליו לכפרת עוונות לצורך העניין היו שואלים אותו כל שנה, היו באים החסידים ואומרים לו "אנחנו צריכים עכשיו לדעת מה לעשות כדי לכפר על העבירות".
ש: בראש השנה.
אליעד: לא, באופן כללי מה רבי נחמן היה שואל את הבן אדם איזה עברות אתה צריך לכפר, איזה עברות כדי לא להסתכסך עם אלוהים בגיהנום וזה אתה צריך תיקון, הוא אומר לו איזה עבירות "תראה עשיתי ככה וככה" אז רבי נחמן היה יושב ואומר לו "אין לי בעיה תן לי לחשוב" היה יושב חושב וחושב אומר לו "תקשיב אתה צריך בשנה הקרובה לצום ככה וככה פעמים ולעשות ככה וככה ולאכול ככה וככה" סיפור שלם מה אתה צריך לעשות ואומר לו "זה הפתק תרשום לך בבקשה בתאריך זה תצום בתאריך זה תקרא ככה" נותן לו את כל המשימות לך תעשה ואז הוא אומר לו "תודה באמת הצלת אותי עכשיו אני לא אסבול בגיהנום הכל טוב".
ככה זה עבר עוד שנה ועוד שנה ויום אחד רבי נחמן אמר להם "תקשיבו אני עכשיו נהייתי יותר צדיק מפעם גיליתי דברים חדשים, עכשיו אני מצאתי פטנט שסוגר לכם את כל הפינות לא משנה איזה עבירה עשית יש לי פה בשבילך עשרה פרקי תהילים תקרא שים פרוטה לצדקה סגרנו לך את כל העבירות בתנאי שלא תחזור לזה עוד פעם". הם יצאו מאוכזבים אמרו "מה איך זה יכול להיות זה לא יתכן, אתה דופק אותנו מרמה אותנו" אז רבי נחמן אמר להם "הטעות שלכם זה שאתם אין לכם אמונה ולכן אתם צריכים לעשות עבודות קשות, אתם פשוט לא מאמינים שיכול להיות שהפתרון קל לכן אתם צריכים להתאמץ".
אמר להם כזה דבר "זאת לא חוכמה רק להאמין שאם אתה תעשה צומות ותעניות שזה יכפר לך על העוונות החוכמה זה גם להאמין שאולי אם תקרא עשרה פרקי תהילים זה גם יכפר לך על העוונות" זה הרעיון, עכשיו ואז רבי נחמן הסביר עניין שלם הוא הסביר על ידי שהעולם הם קטני אמונה הם צריכים בעבודות קשות. כשאין לבן אדם אמונה הוא צריך לעשות הרבה צומות הרבה תעניות כי הוא לא מאמין שהבעיה אפשר לפתור אותה בקלות, מישהו שואל אותך "מה הבעיה" אתה אומר לו פתרון הוא אומר לך "עזוב זה לא יכול להיות, זה פשוט מדי תן לי פתרון אחר" ואז מתחיל להסתבך הסיפור.
ש: הפתרון כאילו צריך להיות קשה.
אליעד: כן אנשים לא מאמינים שהם יכולים להיות מאושרים במאה אחוז בפשוט כאילו הכי פשוט שאתה יכול, אם תחליט "מעכשיו אני יותר לא מתאמץ" תראה כל הבעיות שלך יפתרו הפוך על הפוך לא משנה מה את רוצה בחיים להשיג מה הכי פשוט לא להתאמץ בכלל נכון, אני אומר לך אם אתה מחליטה מעכשיו "אני לא מתאמצת בכלל על כלום תראי כל הבעיות שלך נפתרות במכה אחת, את אומרת "לא יכול להיות מה אני לא אתאמץ ואני אקבל הכל" צודקת נכון תתאמצי.
ש: תסביר את זה יותר, מה זה לא להתאמץ בכלל?
אליעד: תפסיקי הנה עכשיו מה את עכשיו מנסה לעשות להתאמץ, את רוצה להבין להתאמץ.
ש: נכון.
אליעד: יפה גם זה נקרא להתאמץ אבל לא להתאמץ בכלל, בכלל לא מתאמצת לא משנה מה את רוצה את רושמת מה את רוצה ואז את אומרת "מה אני מוכנה לתת למען זה כלום, לא מוכנה להתאמץ בכלל", כל פעם הוא צריך לחפש איפה הוא מתאמץ להגיד "לא רוצה יותר להתאמץ זהו לא מתאמץ יותר בכלל" אם לא תתאמץ בכלל תראה שכל הרצונות שלך יתמלאו אלא מה שהבן אדם לא מאמין שאם הוא לא יתאמץ בכלל הוא יקבל משהו הוא אומר "לא יכול להיות" אז הוא מתאמץ ואז הוא הרבה פעמים לא מקבל את מה שהוא רוצה. עכשיו מה הדבר הכי קל לעשות אם לא תתאמץ בכלל מה יקרה אתה לא תבדיל בין "יש לאין", אם אתה לא תתאמץ בכלל אתה לא תבדיל בין "יש לאין".
ש: איך?
אליעד: כדי להגיד "פה יש ופה אין" זה כבר מאמץ המוח אומר "יש לי או אין לי" למה אתה מתאמץ לבדוק כל הזמן גם לבדוק יש או אין "יש לי את מה שאני רוצה או אין לי את מה שאני רוצה, מה אני רוצה" זה גם מאמץ, "עזוב אין לי כוח לחשוב מה אני רוצה, לא יודע לא אכפת לי מה אני רוצה אין לי כוח יותר כל הזמן להתאמץ, רגע מה אני רוצה מה יש לי מה אני אעשה" אם אתה אומר "אני יותר לא מתאמץ" אז אתה גם לא תבדוק אם יש או אין וזהו ואז אין שום חיסרון מלכתחילה.
עכשיו זה היה בהקצנה של הדבר זה ההקצנה, ההקצנה של הדבר אומרת אם לא תתאמץ בכלל לא יהיה לך שום חיסרון אוקי זאת ההקצנה. עכשיו נסביר את זה יותר לרמה הפרקטית אני אומר לכם לדוגמא, אתה שומע מדובר עליך בעיקר אני אומר לבן אדם "תקשיב אל תגיד יש שאלה תגיד יש לי שאלה, אל תגיד זה רע תגיד לי זה רע, אל תגיד אי אפשר תגיד אני כרגע לא יודע איך אפשר" זה מה שאני אומר, עכשיו אני אומר לכם שמי שיקפיד על הדבר הפשוט הזה זה הכל אתה לא צריך לקרוא ספרים אתה לא צריך לפתור חידות לא צריך כלום זה הכל.
לא משנה מה קורה בשביל להיות מאושר עם האושר האולטימטיבי העליון להיות אלוהים מה שאתה רוצה כל מה שאתה צריך כל דבר של חיסרון שאתה רואה במציאות כגון "יש שאלה יש בעיה" לא משנה מה תגיד "לי כרגע יש שאלה, אני כרגע לא מבין" או "אני לא יודע איך" אל תדבר דברים רעים במוחלטות אל תגיד "אין אפשרות אין פתרון לא יודע זה" אל תגיד את זה, זה הכל אם אתה תעשה את זה, זה יפתור לך את כל הבעיות בחיים אתה אומר "עזוב אין לי עכשיו תן לי מה להבין איזה משהו" ואז אני מסביר זה הפתרון הדבר פשוט, פשוט את אומרת מעכשיו עד מחר נגיד את שמה לב כל פעם שיש דבר רע אתם שומרים אחד על השני, כל פעם שיש דבר רע "בעינייך כרגע" לא משנה מה "בעינייך כרגע" לא משנה מה רע.
ש: זה מליקוטי מוהר"ן?
אליעד: לא זאת עצה שאני מציע לך, עכשיו למה אני מסביר שהתרגיל הזה בסופו של דבר יביא אותך למצב שגם החיסרון של "היש והאין" גם זה תגיד שזה רק "בעייני כרגע" אבל אני מסביר משהו פשוט, עכשיו האנשים מזלזלים בפתרונות הפשוטים "מה יעזור לי שאני אהיה מאושר מה אם אני אגיד זה לא טעים לי כרגע עדיף להגיד האוכל לא טעים וזהו" אני מסביר לך אם אתה במקום להגיד האוכל לא טעים תגיד "האוכל כרגע לא טעים לי, האוכל הזה כרגע לא נראה לי כל כך טעים" למה אתה אומר "הוא לא טעים" תגיד "הוא לא מספיק טעים כרגע בעיניי" הדבר הפשוט הזה אם אתה מתרגל אותו נפתר לך כל הבעיות בחיים מכל הסוגים מכל ההקשרים.
אלא מה שהאנשים מזלזלים אומרים "עזוב זה נראה לי פשוט מדי זה לא יכול להיות שאם אני אגיד בעיניי עכשיו כרגע או אם אני אגיד אני לא יודע איך במקום להגיד אין לי אפשרות לא יכול להיות שייפתר לי כל הבעיות זה לא הגיוני, בטוח שאני צריך לעשות משהו מעבר" אז תתאמץ מעבר אבל זה פשוט אם אתה לא אומר יותר "אין אפשרות" אתה אומר "אני לא יודע איך" או "אני לא יודע מה האפשרות" או תגיד "אני לא יודע איזה אפשרות יש", או תגיד "נראה לי שאין אפשרות" או אל תגיד "כולם" תגיד "כל מי שאני מכיר" או "אני חושב שכולם" אל תגיד "כולם" תגיד "אני כרגע חושב שכולם".
אם בן אדם עושה את זה נפתר לו כל הבעיות למרות שזה פתרון פשוט מי שיעשה את זה יעבוד לו, למה כי המוח יתרגל אני מסביר למה כי המוח יתרגל לראות בעיות כסובייקטיביות עד שאתה תגיד למצב שאפילו ההפרדה בין יש לאין תגיד "אני כרגע חושב שיש הבדל אבל אין הבדל" או "אני לא יודע שיש". אני מסביר עוד פעם הפתרון טמון בדברים פשוטים זה פשוט תתחיל בדברים הפשוטים תתחיל בלדבר נכון אל תעשה כלום רק זה שים לב אתה רואה חיסרון "בעיניך כרגע" אולי חצי חיסרון תמיד תראה את הזווית הנגדית. אתה הבנת אם אתה הבנת אז כולם הבינו.
עכשיו רגע אני אחדד עוד דבר שימו לב דברים טובים אתה לא צריך להקפיד להגיד אותם כסובייקטיבי אוכל טעים תגיד " וואו איזה האוכל טעים" אוכל לא טעים תגיד "אתה יודע האוכל הזה לא מספיק...