... כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא
מחפש אושר מוחלט, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ומאושר באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם ... לא מטיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן
מחפש אושר מוחלט, לפי כמה שהוא לא מאושר מהרע. ואם האדם הגיע למצב של אושר מוחלט, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא
מחפש אושר מוחלט, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם מאושר ... שיש בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אושר יחסי. והאדם
מחפש אושר יחסי, רק משום שהוא מחפש את האושר המוחלט, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אושר ... או תנאים כלשהם. וככל שהאדם, רוצה יותר אושר מוחלט, כך פחות הוא
מחפש אושר יחסי. וככל שהאדם נמצא יותר, במצב של אושר מוחלט, כך פחות הוא
מחפש אושר כלשהו. ולכן, אושר מוחלט ואושר יחסי, הם גם: סוגי אושר מנוגדים וגם סוגי אושר משלימים זה את זה. והחיפוש אחרי אושר אחד, מרחיק את האושר ... ומשלימות אחת את השנייה: 1 - לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי
מחפש אושר מוחלט. 2 - מצליח למצוא אושר יחסי, כי לא
מחפש אושר מוחלט. 3 - לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי לא
מחפש אושר מוחלט. 4 - מצליח למצוא אושר יחסי, כי
מחפש אושר מוחלט. ונקודת מבט ראשונה היא, שהאדם לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי הוא
מחפש אושר מוחלט. דהיינו, הרצון של האדם למצוא דבר מושלם ואושר מושלם בלי שום חסרונות, הוא זה שמונע מהאדם להיות מאושר מדבר מוגדר ומוגבל, שיש לו ... חסרונות. וממילא יש את נקודת המבט השנייה, והיא, שאדרבה, מי שלא
מחפש אושר מוחלט, הוא זה שיכול למצוא אושר יחסי. כי אם האדם מחפש את המוחלט, הוא לא יכול למצוא לעולם אושר יחסי, כלפי דבר מוגדר כלשהו. ואדרבה, זה שהאדם לא
מחפש אושר מוחלט, זה מוביל לכך, שהוא כן יכול להיות מאושר באופן יחסי, מדבר כזה או אחר. או במילים אחרות, זה שהאדם מוכן גם להיות בדיכאון ... ומנוגדות. שהאחת היא, שהאדם לא מוצא אושר יחסי, בגלל שהוא לא
מחפש אושר מוחלט. וזה שהאדם מוכן לקבל את זה שהוא לא נמצא במצב של רק אושר, זה מה שגורם לכך שהוא לא מספיק יחפש ולא ימצא אושר יחסי. כי אם האדם ...