... למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 1 ובו יתבאר, העניין של
האושר ושל איך להיות מאושר? ויתבאר, מהו אושר מוחלט ומהו אושר יחסי? ויתבאר, מהו ההבדל שבין שני סוגי
האושר האלו? ויתבאר, כיצד החיפוש אחרי אושר מוחלט, גם מחזק וגם מחליש, את
האושר היחסי? ויתבאר, כיצד המרדף אחרי אושר יחסי, מחליש וגם מחזק את
האושר המוחלט? ויתבאר גם, למה קשה להיות מאושר? ולמה קשה למצוא אושר? ולמה דווקא הרצון להיות מאושר, למה הוא יכול להחליש את
האושר? ולמה לפעמים, דווקא הרצון להיות מאושר, דווקא הוא יוצר דיכאון ... של אושר. יש אושר יחסי ויש אושר מוחלט. ואושר יחסי פירושו, אושר, שהאדם מאושר, עם תנאים ועם סיבות. וכאשר האדם מאושר עם תנאים ועם סיבות, אז
האושר שלו, הוא מעורב, גם עם דיכאון ועצבות. דהיינו,
האושר הוא לא שלם. כי כאשר
האושר, הוא עם תנאים ועם סיבות, זה אומר,
שהאושר הוא מתוך השכל של האדם. כי תנאים וסיבות, הם בשכל של האדם. שהשכל של האדם, שופט מהדבר. והאדם רואה את הטוב שיש בדבר, ואז האדם מאושר מהדבר, בגלל הטוב שיש בו. וכאשר
האושר נובע מהשיפוטיות השכלית של האדם, אז
האושר, הוא רק יחסי. ולמה? כי ברמה השכלית, בכל דבר שיש בעולם, ניתן למצוא בו, גם חסרונות וגם יתרונות. וברגע
שהאושר, נובע מתוך שכל כלשהו, אז ממילא זה אומר, שלפחות בתת המודע של האדם, הוא חושב גם על החסרונות שיש בדבר. כי בכל דבר, תמיד יש גם חסרונות יחסיים כלשהם. ואז ממילא,
האושר לא יכול להיות שלם. כי האדם מודע בתת המודע שלו, גם לחסרונות של הדבר. והרעיון הוא, שכל אושר שהוא עם תנאים כלשהם, ושהוא תלוי בסיבות כלשהן, ושהוא נובע מתוך שיפוטיות שכלית כלשהי, הרי
שהאושר הזה, הוא אושר חסר, שיש בו גם דיכאון ועצבות. והוא אושר, שאינו ... נקרא, אושר יחסי. ויש גם עוד סוג אחר של אושר, שנקרא אושר מוחלט / אושר שלם / אושר בלב שלם / אושר ללא תנאים / אושר בלי סיבה / אושר מושלם.
שהאושר הזה, הוא כולו אושר, בלי שום דיכאון ועצבות כלל. דהיינו, שהלב ... שלם, בלי שום דיכאון ועצבות? וכל הדברים האלו, כבר ביארתי אותם במקומות אחרים. וכאן במאמר, כן נדון במערכת היחסים שיש, בין שני הסוגים של
האושר, שהוזכרו כאן. שהם, אושר יחסי, מול אושר מוחלט. ובפשיטות נחדד, שאושר יחסי, הוא כאשר יש גם אושר וגם דיכאון ועצבות, אלא
שהאושר, גדול יותר מאשר הדיכאון ועצבות. ואושר מוחלט, הוא כאשר יש רק ... ולכן, אי אפשר להיות מאושר משום דבר בעולם, בצורה מוחלטת. וכאשר האדם מאושר מאיזה דבר שקיים בעולם, הרי שהאדם מנסה להפיק מכך אושר. אבל,
האושר הזה, הוא תמיד רק אושר יחסי בלבד. כי כפי שאמרנו, אושר מוחלט, ... בכך הוא מראה, שהוא לא באמת כל כולו רוצה למצוא אושר מוחלט. כי ברגע שהאדם מתמקד בלחפש אושר יחסי, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא באמת רוצה את
האושר המוחלט בצורה מוחלטת. כי מי שרוצה את
האושר המוחלט בכל ליבו ובלב שלם, הוא יחפש רק אותו וגם יקבל אותו. אבל ברגע שהאדם מחפש אושר יחסי, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא מספיק רוצה את
האושר המוחלט. דהיינו, אפילו קצת לא רוצה את
האושר המוחלט, והוא נוטש אותו לטובת
האושר היחסי. והרעיון הוא, שהחיפוש אחרי אושר יחסי, מהיבט מסוים, הוא מרחיק את האדם מלמצוא אושר מוחלט. כי הוא גורם לאדם, לא להתמקד רק בחיפוש
האושר המוחלט, אלא באושר היחסי. ובנוסף, אושר מוחלט, הוא כאשר האדם ... דהיינו, כאשר האדם מחפש אושר כלשהו, הרי שבכך בעצם הוא מרחיק את עצמו מאושר המוחלט. ולמה? כי מי שמחפש אושר, בכך, הוא בעצם מרחיק את עצמו
מהאושר המוחלט. כי לחפש אושר, פירושו, לחפש דבר, שממנו אפשר להיות ... שלם, ואין שום צורך או יכולת לחפש אושר. וברגע שהאדם מחפש אושר, הרי שבכך הוא בעצם מחזק אצל עצמו, את החשיבה השיפוטית שלו. שמרחיקה אותו,
מהאושר המוחלט שאין בו שום שיפוטיות כלל. וברגע שהאדם רוצה למצוא אושר ... אושר כלשהו. והרעיון הוא, שכל חיפוש אחרי אושר יחסי, או אושר כלשהו בכלל, הוא תמיד נובע מתוך חוסר אושר מוחלט. והוא תמיד, מרחיק את האדם
מהאושר המוחלט. כי באושר המוחלט, לא מחפשים אושר, כי יש תמיד אושר. וכל חיפוש אושר באשר הוא, הוא מחזק את החשיבה השיפוטית, שהיא מאושרת רק עם תנאים ועם סיבות, ושהיא יוצרת, אושר יחסי. ונראה אם כן, כי
האושר היחסי, הוא מנוגד, לאושר המוחלט. וזה בעצם אומר, שנראה,
שהאושר היחסי
והאושר המוחלט, הם סוגי אושר מנוגדים אחד לשני. שהחיפוש אחרי אושר ...