... מאושר ממה שהוא, האדם ימשיך לרצות להיות מאושר. וכל זמן שהאדם רוצה בתוך תוכו להיות יותר מאושר ממה שהוא, הרי שהוא לא
מאושר באמת, אלא אולי רק קרוב יותר אל האושר. למרות שמצד האמת, אין דבר כזה קרוב יותר או פחות אל האושר. כי מצד האמת יכול להיות אדם שהוא מאוד סובל מבחינה נפשית, והוא הרבה יותר קרוב אל
האושר האמיתי, מאשר אדם אחר שהוא נראה כמאושר ושמח כלפי חוץ. כי גם בודהה עצמו שהיה נראה כאדם רגוע ושמח, גם הוא לא באמת היה מאושר (ראה כאן ו כאן). ולמרות שכלפי חוץ היה נראה שהוא מאושר או קרוב מאוד אל האושר, הרי שיכול להיות אדם אחר שהוא בכלל נראה כסובל, שהוא הרבה יותר קרוב אל
האושר האמיתי. כי
אושר אמיתי הוא דבר שלא נראה כלפי חוץ, אלא אך ורק כלפי פנים בלבד. כי האדם יכול כלפי חוץ להראות שהוא סובל. למרות שבאמת הוא מאושר. כי מאושר הוא זה שלא מחפש להיות מאושר. ואם ... מאושר, הרי שהוא לא מאושר. ולעומתו, אם האדם נראה כסובל כלפי חוץ, אבל בתוכו הוא לא מחפש להיות מאושר, הרי שהוא דווקא
המאושר האמיתי. כי כנ"ל,
אושר אמיתי בא לידי ביטוי רק בדבר אחד, והוא האם האדם הפסיק לחפש את האושר. בדיוק כמו אדם שבע שמפסיק לחפש אוכל כדי לשבוע. כך מי שמבין את המציאות בשלמות, הוא מסוגל ליהנות גם מתחושה של סבל. כי הוא יודע מה הטוב שיש ברגש של הסבל, שהוא חלק מהמציאות שלנו.
והמאושר האמיתי, הוא זה שהוא מסוגל להכיל בתוכו את כל סוגי הרגשות וליהנות מהם. אבל בודהה לדוגמא, הוא לימד את האדם איך לא להגיע למצב של סבל. כי הוא עצמו לא היה מסוגל להכיל את הרגש ... דהיינו, בודהה סבל מאוד ושנא את החיים מאוד, עד כדי כך שהוא לימד אחרים איך לא ליהנות מהחיים. אבל מי שהוא חכם אמיתי
ומאושר באמת, הוא מלמד את האדם איך הוא כן יכול ליהנות מהחיים כפי מה שהם, ואף על פי כן לא לסבול משום דבר, על ידי זה שהאדם מבין מה הדבר הטוב שיש בכל דבר, ועל ידי זה האדם מסוגל ... כן, כי כלפי חוץ האדם יכול להראות מאושר, ולעומתו יכול אדם אחר להראות סובל. וזה שהוא נראה כסובל, יכול בכלל להיות שהוא
מאושר באמת. אם באמת הוא לא מחפש איך להיות מאושר אלא מבין מה הטוב שיש גם ברגש של הסבל. ולעומתו יכול להיות איזה בודהה שיושב באמצע מדיטציה רגוע מתחת לעץ, ונראה מאושר מאוד, אבל ... תובנה שכל השיטות לאיך להיות מאושר, לא באמת עובדות. כי אילו הן היו עובדות, הרי שהרבה אנשים היו צריכים להגיע למצב של
אושר אמיתי. ואם נסתכל על ההיסטוריה האנושית, הרי שההיגיון אומר, שאם באמת כל חכמי החכמים בעבר היו יודעים את הדרך האמיתית אל האושר, הרי שנכון לימינו אנו, הדרך אל האושר כבר ... מדוע כרגע הדברים הם כפי מה שהם, ממילא הרצון שלו לשנות את המציאות נעלם, וממילא הוא נהנה מהחיים שלו באמת, וממילא הוא
מאושר באמת. וכל זמן שהאדם לא מבין את הסיבה האמיתית שבגללה המציאות היא כפי מה שהיא, הרי שלא משנה מה יהיה מצבו, הוא לעולם לא ימצא את השקט הנפשי המיוחל. ...